0493 69 80 35 | Mijn OndernemenPlus

Meer doen in minder tijd?

De factor tijd is voor iedereen gelijk. Voor iedereen zitten er 24 uur in een dag, 7 dagen in een week en 52 weken in een jaar. Echter hoe we daarmee omgaan en hoe het gevoel van tijd wordt beleefd kan sterk verschillen.

Ondernemers komen vaak tijd tekort. Ze worden meegenomen in de waan van de dag en komen onvoldoende toe aan zaken die ze belangrijk vinden. Soms zijn we ons niet eens bewust van wat er nu echt belangrijk is. Het gekke is dat we vaak meer tijd besteden aan het plannen van onze vakantie dan aan het plannen van ons leven.

Wil je jouw leven beter in balans brengen? Dan is de hamvraag:
Wat wil je bereiken in je leven, zowel zakelijk als privé?

Als je weet wat je wilt, dan kun je voor de verschillende aspecten in je leven doelen stellen Doelen heb je nodig om je focus te kunnen bepalen. Dit is de basis van time management. Zonder doelen kun je niet bepalen wat je prioriteiten zijn of in welke volgorde je je taken wilt afhandelen.

Risico is tevens dat je onder tijdsdruk zaken die wel belangrijk zijn maar niet urgent, als eerste uit je agenda schrapt, zoals bijvoorbeeld naar de sportschool gaan, tijd besteden aan je familie of vrienden of rustmomenten voor jezelf inbouwen.

Herkenbaar? Doe je dit te lang, dan ligt overbelasting op de loer.

De kunst is om niet alleen efficiënt met je tijd om te gaan, echter vooral ook je aandacht te managen. Dit is voor iedere ondernemer een uitdaging. Ik heb mij in dit onderwerp verdiept en voor mij werkt het. Hoe ?

Tips om effectiever met je tijd om te gaan:

  • Stop de neiging om direct te reageren op alle berichten die op je afkomen via mails, apps of social media. Zet notificaties uit en plan vaste momenten om hier naar te kijken.
  • Op welke momenten gedurende de dag kun jij je het beste concentreren? Plan op die momenten de moeilijkste taken.
  • Stel lastige taken niet uit, maar begin hiermee zodat deze last snel van je schouders is. Anders blijf hier de hele dag tegenaan hikken (Slik de kikker, Brian Tracy)
  • 2 minuten regel toepassen: handel kleinere, minder belangrijke zaken die weinig tijd kosten in één keer af (Getting things done)
  • Focus je op één activiteit.
  • Multitasking lijkt handig, echter de vraag is hoe effectief dit eigenlijk is. Als je je ergens met je volledige aandacht opricht, dan zal je merken dat je productiviteit en kwaliteit toeneemt (Nooit meer te druk, Tony Crabbe)
  • Maak je hoofd leeg.
    Schrijf dingen op, dan blijven ze niet in je hoofd malen. Voorkom dat je allerlei verschillende lijstjes hebt, maar hanteer één takenlijst
  • Bepaal aan de hand van je takenlijst, dagelijks wat je wilt doen.
    Tip: bij voorkeur aan het einde van de werkdag, zo kun je de volgende dag gericht aan de slag.
  • Maak in je takenlijst een onderscheid tussen urgente en belangrijke taken. Taken die belangrijk en urgent zijn hebben de hoogste prioriteit.
    Je zult zien dat je ook tijd verspilt aan zaken die niet belangrijk en niet urgent zijn. Hier ligt je eerste tijdwinst!

Wat zou jij doen met een extra uur per dag?

Marijke Klosse


< Terug naar het overzicht

Jeanne Nijssen

Directeur Handelsonderneming Nijssen

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Donec quam felis, ultricies nec, pellentesque eu, pretium quis, sem. Nulla consequat massa quis enim. Donec pede justo, fringilla vel, aliquet nec, vulputate eget, arcu. In enim justo, rhoncus ut, imperdiet a, venenatis vitae, justo. Nullam dictum felis eu pede mollis pretium. Integer tincidunt. Cras dapibus. Vivamus elementum semper nisi.

Etiam rhoncus. Maecenas tempus, tellus eget condimentum rhoncus, sem quam semper libero, sit amet adipiscing sem neque sed ipsum. Nam quam nunc, blandit vel, luctus pulvinar, hendrerit id, lorem. Maecenas nec odio et ante tincidunt tempus. Donec vitae sapien ut libero venenatis faucibus. Nullam quis ante.

Maak een afspraak om kennis te maken »