0493 69 80 35

Groeien, fantastisch en lastig tegelijk

Wat is het fantastisch om met ambitieuze en talentvolle groeiende ondernemers te werken. Aan de slag met lange termijn doelen, korte termijn uitvoering en het vaststellen en zo snel mogelijk elimineren van bottlenecks onderweg. In dit artikel wil ik jou een simpele en duidelijke aanpak meegeven voor soepele groei van je onderneming.

Ik heb zelf de ervaring dat het laten groeien van je onderneming fantastisch mooi is. Maar ook een grote uitdaging. Daarbij is bij mij nooit de 'bottleneck' het zien van mogelijkheden en omzetkansen, maar veel meer het vinden van de juiste focus en volharding. Misschien herken je wel de volgende uitdagingen als je je onderneming wil laten groeien:

  • je hebt veel ideeën maar te weinig tijd om deze uit te voeren
  • je verdient nu vooral je inkomen met het 'uurtje factuurtje' model
  • dat gaat heel aardig, maar geeft je onvoldoende buffer om eens een paar maanden aan de slag te gaan met die nieuwe ideeën
  • erg veel tijd gaat verloren aan administratie en regelzaken
  • je hebt een start gemaakt met het inzetten van ZZP-ers, maar dat loopt nog niet bepaald soepel
  • welkom, je bent lid van de club die groei best lastig vindt!

Twee stappen voor soepele groei van je onderneming

Wees gerust: je bent niet de enige met deze uitdagingen! Het goede nieuws is dat er een beproefde manier is om deze aan te pakken. Een belangrijk inzicht daarbij: eigenlijk zijn er maar 2 stappen die je moet zetten om te komen tot soepele groei.

Stap 1: formuleer een lange termijn doel dat precies in je 'sweetspot' zit.

Waar zit je Passie en energie? Wat voelt niet als werk, maar is je klant blij mee? Waar blijf je over praten en onderzoeken?

Kunde: waar ben je het beste van de wereld in of kun je dat worden?

Rendement: wat is je verdienmodel, je economische motor. Draait die op uren, een abonnement of iets anders?

De ervaring leert dat het vinden van die sweet-spot flink puzzelen is. Maar als je deze gevonden hebt, dan heb je echt iets moois voor de verre toekomst. 'Vreemde ogen dwingen' is hoe het vaak werkt. Een goede ondernemerscoach of een betrokken trainingsgroep ziet vaak die sweet-spot eerder dan dat jij hem ziet.

 

Stap 2: kies de absolute top 3 prioriteiten voor het komend kwartaal.

Deze prioriteiten dragen direct bij aan het bereiken van je lange-termijn doel. Ze gaan dus niet over de dagelijkse beslommeringen maar ga je 'bovenop' deze beslommeringen realiseren. Voorbeelden:

  • virtual assistent aannemen die administratie uit handen neemt
  • binnenhalen 3 nieuwe opdrachtgevers die advies-abonnement aangaan.
  • versie 1 nieuwe website gereed

 

Kies 3 prioriteiten, maak ze waar en laat ze leven

Beter is het om 3 prioriteiten te kiezen die je goed en op tijd realiseert dan 5 prioriteiten waarvan je er maar 2 realiseert. Nog belangrijker is het om de prioriteiten te laten leven bij je medewerkers, ZZP-ers of belangrijke leveranciers. Zodat ze kunnen bijdragen. Zo sta je er niet alleen voor en, nog belangrijker, ontstaat er vertrouwen en vooruitgang. Je hoeft je niet meer bezig te houden met al die andere ideeën die je hebt. Deze volgen eventueel het komend kwartaal en mag je nu los laten. Dat geeft rust en focus.

Dus: combineer de daily business met 3 absolute top-prio's die bijdragen aan je lange termijn doel. En ga daarvoor het komende kwartaal. Als je elk kwartaal slaagt in het realiseren van die prioriteiten dan krijg je vertrouwen. En mits je goed communiceert: je mensen ook! Kies dan voor het nieuwe kwartaal weer 3 prio's die bijdragen aan je lange termijn doel enzovoorts.

 

Maar wacht even, hebben we geen businessplan nodig?

Tsja, het businessplan. Nog steeds belangrijk als je een krediet wilt aanvragen. Maar veel minder geschikt voor het hier en nu. Omdat in mijn markt en ik neem aan ook in de jouwe de veranderingen zo ongelofelijk snel gaan. Wie weet hoe de wereld er over 1 jaar voor staat? Laat staan hoe jouw markt er over 3 jaar bijligt?

Wel duidelijk is waar je op de lange termijn naar toe wil: je sweetspot, je missie, je visie. Die staat, is stevig, past bij je en bij je sterke kwaliteiten. Ook goed te doen is om steeds per kwartaal goede stappen in die richting te zetten. Hou dat kwartaal na kwartaal vol en de middellange termijn ontvouwt zich vanzelf. Zo blijf je toekomstgericht, scherp en flexibel.

Ik wens je daar veel succes bij. Stel vooral je vraag als je die hebt. En laat me weten hoe de 2 stappen om soepel te groeien voor jou werken!

Marco den Hartog


< Terug naar het overzicht

Jeanne Nijssen

Directeur Handelsonderneming Nijssen

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Donec quam felis, ultricies nec, pellentesque eu, pretium quis, sem. Nulla consequat massa quis enim. Donec pede justo, fringilla vel, aliquet nec, vulputate eget, arcu. In enim justo, rhoncus ut, imperdiet a, venenatis vitae, justo. Nullam dictum felis eu pede mollis pretium. Integer tincidunt. Cras dapibus. Vivamus elementum semper nisi.

Etiam rhoncus. Maecenas tempus, tellus eget condimentum rhoncus, sem quam semper libero, sit amet adipiscing sem neque sed ipsum. Nam quam nunc, blandit vel, luctus pulvinar, hendrerit id, lorem. Maecenas nec odio et ante tincidunt tempus. Donec vitae sapien ut libero venenatis faucibus. Nullam quis ante.

Maak een afspraak om kennis te maken »