085 - 90 22 847 | Mijn OndernemenPlus
Weet je waar je doelgroep op zit te wachten en hoe je deze kunt bereiken? Je moet ervan uitgaan dat je concurrenten dit ook weten en dat je doelgroep door veel andere bedrijven benaderd wordt.
Hoe zorg je er dan voor dat je boodschap opvalt tussen de duizenden andere producten of diensten die dezelfde behoefte vervullen? Door je te onderscheiden!
Hoe? Stel jezelf de volgende 3 vragen:
1.Waarom zou iemand voor jouw product of dienst kiezen?
Waarom kiest een ondernemer juist jouw producten of diensten boven die van de concurrent? Heeft dit bijvoorbeeld te maken met de kwaliteit, de prijs, de service of waar je voor staat als bedrijf? Zet op een rij welke voordelen een potentiële klant ervaart door te kiezen voor jouw bedrijf. Doe dit ook met de nadelen en vraag je af waar je bedrijf minder sterk in is. Samen vormen dit de sterktes en zwaktes voor een SWOT (strengths, weaknesses, opportunities, threats) analyse.
2.Hoe onderscheidend ben je ten opzichte van de concurrentie?
Nadat je de sterktes en zwaktes van je eigen bedrijf in kaart hebt gebracht, kun je deze vergelijken met de sterktes en zwaktes van je concurrentie. Welke van jouw sterktes zie je niet bij concurrenten terug? Dat zijn de aspecten die jouw bedrijf en oplossingen uniek maken, oftewel je unique selling points (USP’s). Dit zijn de redenen waarom klanten voor jou en niet voor de concurrentie kiezen. Let er op dat dit ook zaken kunnen zijn die je als ondernemer helemaal niet opvallen. Jij vindt het misschien heel normaal dat je je klanten nooit langer dan 1 dag laat wachten op een reactie. Als anderen dat wel doen is jouw snelle klantenservice ineens onderscheidend.
Aan de hand van de vergelijking van de sterktes en zwaktes van jouw onderneming en je concurrenten, kun je de kansen en bedreigingen in de SWOT analyse bepalen. Bedenk:
Maar ook:
3.Hoe val je op?
Nu jij je sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen kent, moet je deze nog optimaal benutten. Hoe kun je ervoor zorgen dat je opvalt? Door iets anders te claimen dan je concurrentie en je USP’s in je communicatie op te nemen. Bekijk hoe concurrenten hun boodschap brengen, welke kanalen zij gebruiken en probeer dit te overtreffen op jouw manier! Wees uniek in het brengen van je boodschap, maar blijf jezelf.
Benieuwd hoe onderscheidend jouw onderneming is? Download onze handige checklist en kom erachter.
Hulp nodig bij het vinden van jouw onderscheidend vermogen? Neem contact op met een van onze ervaren ondernemerscoaches!