0493 69 80 35

Hoe zorg ik dat ik mezelf niet verlies in de waan van de dag?

Iedereen heeft het er druk mee: ongeplande activiteiten die je wel even tussendoor denkt op te pakken. De kans is groot dat jouw dagen er ook vol mee zitten. Heb jij aan het eind van de dag dan ook het gevoel dat je nog geen stap verder bent of iets hebt bereikt? Als je je verliest in de waan van de dag is het lastig om zicht te houden op de koers van je bedrijf.

Hoe kun je dat voorkomen? Door een duidelijke planning te maken waarin je ook tijd opneemt om aan de koers van je bedrijf te werken. Zo zul je effectiever naar je doelen toe kunnen werken. Wij geven je 4 tips voor een goede planning.

1. Maak je planning niet in de ochtend
De meeste mensen kunnen geen goede planning maken onder stress. Daarom is de ochtend geen goed moment om je planning te maken. Dit is het moment waarop je te snel wordt meegetrokken in de waan van de dag en je alle e-mails leest die sinds de middag ervoor zijn binnengestroomd. Je hebt dan al zoveel aan je hoofd en staat klaar om alle problemen achter elkaar op te lossen. Groot of klein. Je geeft deze zaken dan automatisch meer prioriteit terwijl dat niet altijd efficiënt is.

Wacht tot een rustiger moment van de dag, waarop je de tijd kunt nemen om een planning te maken.

2. Plan tijd in om AAN je bedrijf te werken
Zelden wordt er naast de dagelijkse taken tijd ingepland om aan de koers en strategie van je bedrijf te werken. Je bent teveel IN en te weinig AAN je bedrijf aan het werken om verder te komen. Dat is zonde! Waarschijnlijk denk je dat je daar wel tijd voor hebt na al je dagelijkse taken. Maar als je je steeds verliest in de waan van de dag is daar helemaal geen tijd voor. De tijd die jij wilt gebruiken om aan je bedrijf op grote lijnen te werken moet je structureel inplannen en serieus nemen om verder te komen.

3. Houd overzicht
Daarnaast is het van belang om overzicht te houden van alle taken. Overzicht houden over je werknemers is niet hetzelfde als hun taken overnemen. Probeer dus niet te snel kleinere problemen uit de handen van je werknemers te nemen, zodat ‘het dan maar is opgelost’. Je hebt ze niet voor niets aangenomen.

Blijf gefocust en stel prioriteiten. Vraag je bij elke activiteit af hoeveel het bijdraagt aan het bereiken van je uiteindelijke doelen en of je de taak kunt delegeren. Iedere keer dat je iets uit handen kunt geven heb jij weer meer tijd om aan de koers van je bedrijf te werken. Plan de activiteiten in naar prioriteit en volg die planning ook op.

4. Geef grenzen aan
Durf nee te zeggen. Ben jij iemand die direct op mails reageert of denkt wel even dat ene dingetje voor je werknemers tussendoor te doen? Zeg nee als het niet van belang is, je werknemer het net zo goed zou kunnen doen of je er simpelweg geen tijd voor hebt door belangrijkere activiteiten in je planning. Houd je dus aan je originele planning georganiseerd op prioriteit.

Heb jij ook moeite met het maken van en je houden aan een planning? Volg de bovenstaande tips op om je niet te verliezen in de waan van de dag en toe te werken naar een duidelijk doel.


< Terug naar het overzicht

Jeanne Nijssen

Directeur Handelsonderneming Nijssen

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Donec quam felis, ultricies nec, pellentesque eu, pretium quis, sem. Nulla consequat massa quis enim. Donec pede justo, fringilla vel, aliquet nec, vulputate eget, arcu. In enim justo, rhoncus ut, imperdiet a, venenatis vitae, justo. Nullam dictum felis eu pede mollis pretium. Integer tincidunt. Cras dapibus. Vivamus elementum semper nisi.

Etiam rhoncus. Maecenas tempus, tellus eget condimentum rhoncus, sem quam semper libero, sit amet adipiscing sem neque sed ipsum. Nam quam nunc, blandit vel, luctus pulvinar, hendrerit id, lorem. Maecenas nec odio et ante tincidunt tempus. Donec vitae sapien ut libero venenatis faucibus. Nullam quis ante.

Maak een afspraak om kennis te maken »