085 - 90 22 847 | Mijn OndernemenPlus

Is jouw e-mailmarketing klaar voor de AVG?

De AVG heeft 2 belangrijke consequenties:

  • Versterken en uitbreiden van privacyrechten
  • Meer verantwoordelijkheden en verplichtingen voor bedrijven

Met e-mail marketing verwerk je gegevens en moet je dus aan alle AVG-eisen voldoen Simpel gezegd komt het erop neer dat je mensen niet mag lastig vallen met ongewenste mail en dat je zorgvuldig moet omgaan met de persoonsgegevens.

Mag je iedereen in je database nog mailen na 25 mei?
Vanaf 25 mei mag je alleen nog mailings en nieuwsbrieven versturen naar de gebruikers die daarvoor expliciet toestemming hebben gegeven. Het is dus erg belangrijk om ervoor te zorgen dat je database volledig up-to-date is. Geadviseerd wordt om alle personen die niet deze toestemming hebben gegeven uit je bestanden te verwijderen.

Belangrijk hierbij is dat de gebruiker zelf actief toestemming geeft om de ingevulde gegevens te gebruiken voor de doeleinden die jij benoemt. Op deze manier toestemming krijgen van de gebruiker noemt men een opt-in. Als bedrijf moet je aan kunnen tonen dat deze opt-in plaatsgevonden heeft.

Verwerking van gegevens, mag dat?
Ja, dat mag. In de AVG is vastgelegd dat verwerking van persoongegevens ten behoeve van direct marketing is toegestaan op basis van de grondslag van een gerechtvaardig belang.

Stel: je hebt klanten gevraagd naar hun verjaardagsdatum omdat je graag een leuke verjaardagsmail naar ze stuurt. Hiervoor heb je geen toestemming nodig. Klanten vinden zo’n e-mail vaak prettig en zullen dit niet als een inbreuk op hun privacy zien.

Welke persoonsgegevens je verzamelt, waarvoor en wat ermee gedaan wordt kun je verklaren op de plek waar men zich inschrijft voor jouw mailings en nieuwsbrieven. Maak een duidelijke link naar je privacy beleid.

Opschonen bestand, kans of bedreiging?
Het opschonen van je klantenbestand kun je als een verlies zien, maar het is veel interessanter om dit als een mooie kans te zien. De AVG zorgt ervoor dat je een kwalitatief hoogwaardige database overhoudt. Dit zijn (potentiële) klanten die oprecht geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt en om die reden ingestemd hebben met de benodigde gegevensverzameling.

Je kunt dus beter een klein, waardevol klantenbestand hebben vol interessante leads, dan een grote database met ongeïnteresseerde personen.

Workshop: AVG & e-mailmarketing
Kan je nog wel wat hulp gebruiken bij het inrichten van je e-mailmarketing om te voldoen aan de naderende AVG?

Vrijdag 25 mei is dichtbij, daarom organiseren we vanuit OndernemenPlus op 23 mei a.s. een workshop AVG & e-mailmarketing.

Meld je nu aan en zorg ervoor dat je e-mailmarketing helemaal klaar is voor de nieuwe privacywetgeving!

Aanmelden voor de workshop AVG & e-mailmarketing

Jeanne Nijssen

Directeur Handelsonderneming Nijssen

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Donec quam felis, ultricies nec, pellentesque eu, pretium quis, sem. Nulla consequat massa quis enim. Donec pede justo, fringilla vel, aliquet nec, vulputate eget, arcu. In enim justo, rhoncus ut, imperdiet a, venenatis vitae, justo. Nullam dictum felis eu pede mollis pretium. Integer tincidunt. Cras dapibus. Vivamus elementum semper nisi.

Etiam rhoncus. Maecenas tempus, tellus eget condimentum rhoncus, sem quam semper libero, sit amet adipiscing sem neque sed ipsum. Nam quam nunc, blandit vel, luctus pulvinar, hendrerit id, lorem. Maecenas nec odio et ante tincidunt tempus. Donec vitae sapien ut libero venenatis faucibus. Nullam quis ante.

Maak een afspraak om kennis te maken »