0493 69 80 35 | Mijn OndernemenPlus

Klaar voor groei maar wat betekent groei voor jou?

Heb je onze checklist Grip op Groei gedownload? Ben je als ondernemer klaar om te  groeien? Dan is het van belang om te kijken hoe je bedrijf er nu voor staat. En hoe verder? Wij helpen je alvast om een aantal van belangrijke vragen voor jezelf te beantwoorden.

Wat zijn de kansen in de markt?
Ben je op de hoogte van wat er speelt in de markt? Wanneer je kijkt naar je kansen in de markt is het van belang om jezelf de volgende vragen te stellen:

  • Welke trends en ontwikkelingen er zijn in mijn markt?
  • Wie zijn je potentiële klanten? Waarom kiezen deze klanten voor jou? Groeit je marktsegment? Wat zijn de belangrijkste behoeften van jouw doelgroep?
  • Wie zijn je concurrenten? Zijn er nieuwe concurrenten of bestaande concurrenten met nieuwe initiatieven? Welke kanalen kiest je concurrentie om klanten te benaderen?

Schrijf per kwartaal een verslag om een goed overzicht te hebben van je kansen en hoe deze veranderen. Vervolgens is het van belang om te onderzoeken of jouw onderneming goed op de kansen inspeelt. Doe hiervoor een SWOT analyse waarin je de sterktes en zwaktes van je onderneming en de kansen en bedreigingen vanuit de markt analyseert. Zo kom je erachter hoe je ervoor staat ten opzichte van je concurrenten.

Hoe speel jij in op je klantbehoeften?
Wanneer je erachter bent wat de belangrijkste behoeften zijn van jouw doelgroep, wil je hierop inspelen. Dan is het van belang dat je weet hoe je jouw doelgroep het beste kunt benaderen en wat je daarvoor nodig hebt.

Voer hiervoor een doelgroepanalyse uit. Hierin onderzoek je demografische gegevens, leefstijl, waarden, mediagedrag, etc. van je doelgroep. Alle nuttige informatie om de doelgroep zo goed mogelijk aan te spreken met jouw product/dienst. Het analyseren van bestaande bestanden zoals klantgegevens, statistieken van het CBS, website gegevens, etc kan je hierbij helpen.

Is groei realiseerbaar op lange termijn?
Groei gaat gepaard met investeringen in jezelf, in je bedrijf, in je personeel, productiemiddelen, productontwikkelingen en marketing. Is dit voor jouw onderneming haalbaar en verantwoordelijk?

Om hierachter te komen maak je een plan van aanpak. Bedenk welke stappen jij moet nemen om te groeien want dit is voor iedere onderneming anders. Maak vervolgens een begroting door in te schatten hoeveel iedere stap gaat kosten en of er genoeg uit de investeringen komt. Kan het bedrijf deze kosten dragen?

Doe onze quickscan en kom erachter hoe je er NU voorstaat en wat groei betekent voor jou!


< Terug naar het overzicht

Jeanne Nijssen

Directeur Handelsonderneming Nijssen

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Donec quam felis, ultricies nec, pellentesque eu, pretium quis, sem. Nulla consequat massa quis enim. Donec pede justo, fringilla vel, aliquet nec, vulputate eget, arcu. In enim justo, rhoncus ut, imperdiet a, venenatis vitae, justo. Nullam dictum felis eu pede mollis pretium. Integer tincidunt. Cras dapibus. Vivamus elementum semper nisi.

Etiam rhoncus. Maecenas tempus, tellus eget condimentum rhoncus, sem quam semper libero, sit amet adipiscing sem neque sed ipsum. Nam quam nunc, blandit vel, luctus pulvinar, hendrerit id, lorem. Maecenas nec odio et ante tincidunt tempus. Donec vitae sapien ut libero venenatis faucibus. Nullam quis ante.

Maak een afspraak om kennis te maken »